مطالب مرتبط با واردات کالا

بیمه حمل و نقل کالا چیست؟

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 3 دقیقه
  مطالب مرتبط با واردات کالا

با افزایش تجارت بین المللی،واردات کالا از کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است و به طبع آن، ریسک بالایی در مسیر رسیدن به مقصد را نیز شامل می شود.

بیمه چیست

بیمه قراردادی است که به موجب آن،با دریافت وجهی از بیمه شوندگان،خسارت وارده به کالای مورد نظر در برابر وقوع حوادث،جبران می گردد.

اصطلاحات و تعاریف زیر در بیمه نامه عنوان می گردد که شامل:

بیمه گر،بیمه گذار،ذینفع،حق بیمه،موضوع بیمه،مدت اعتبار بیمه،فرانشیز


بیمه حمل و نقل کالا چیست؟

از قدیمی ترین بیمه ها در زمینه تجارت داخلی و خارجی،بیمه حمل و نقل کالا می باشد.این بیمه برای جلوگیری از خسارات احتمالی وارده به کالا،در روند واردات کالا با صادرات کالا صورت می گیرد.عدم وجود بیمه می تواند خسارات و ضررات جبران ناپذیری به بازرگانان وارد کند و ریسک بالایی به همراه دارد.


انواع بیمه حمل و نقل کالا

بیمه حمل ونقل کالا به دو صورت:بیمه نامه ساده و بیمه نامه قراردادی صادر می گردد.

همچنین انواع بیمه نامه بر اساس روش حمل بصورت زیر دسته بندی می گردد:

حمل و نقل کالا به روش زمینی،دریایی،هوایی و ترکیبی در بیمه نامه دریایی،به تفکیک حمل با شناور های کوچک یا کشتی طبقه بندی شده که نرخ و شرایط هر کدام متفاوت می باشد.

در تقسیم بندی دیگر، بیمه حمل و نقل کالا به:

داخلی،وارداتی،صادراتی و ترانزیت تقسیم می شود.


بیمه حمل و نقل کالای وارداتی چیست؟

با افزایش تجارت بین المللی،واردات کالا از کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است و به طبع آن، ریسک بالایی در مسیر رسیدن به مقصد را نیز شامل می شود.

از دغدغه های اصلی و نگرانی بازرگانان، سلامت محموله وارداتی و مدت زمان رسیدن کالا به مقصد، می باشد.

در کالاهایی چون ماشین آلات،دستگاهها و غیره،نگرانی از امکان آسیب به کالا وجود دارد.همچنین مدت زمانی که کالا به گمرک میرسید برای بازرگانان حائز اهمیت بسیاری می باشد زیرا اگر کالا در مدت زمانی که مد نظر وارد کننده است به مقصد نرسد،صدمات و ضررهای مالی زیادی برای تجار به همراه دارد.

از این رو بیمه حمل و نقل کالای وارداتی،بیشترین حجم از از بیمه حمل و نقل کالا را شامل می گردد.

و از محدوده کشور مبدا تا ورود کالا به کشور را شامل می گردد.


بیمه حمل و نقل کالای صادراتی چیست؟

کالاهایی که برای عرضه در بازار های جهانی از کشور خارج می گردند،کالای صادراتی می نامند.این کالاها نیز تحت عنوان بیمه نامه کالای صادراتی بیمه می گردند.موارد ذکر شده در بیمه نامه و فرم ها تفاوت چندانی با کالای وارداتی ندارد و تمای آسیب ها و خطراتی که احتمال صدمه به محموله صادراتی را دارد،تحت پوشش بیمه قرار دارد.این بیمه حافظ منافع ملی و در حمایت از صادر کنندگان انجام می گیرد و تفاوت آن در مبدا و مقصد حمل کالا می باشد‌.


بیمه حمل و نقل کالای داخلی چیست؟

کالاهایی که توسط شخص یا شرکت،خریداری شده و از شهری به شهر دیگر در داخل کشور جابجا می گردد،به منظور کاهش ریسک و جبران صدمات و خسارات احتمالی،زیر پوشش بیمه حمل و نقل کالای داخلی،قرار می گیرد.


بیمه حمل و نقل کالای ترانزیت چیست؟

این بیمه نامه زمانی استفاده می شود که،مبدا و مقصد کالای حمل شده کشوری به غیر از ایران باشد.بیمه حمل و نقل کالای ترانزیت خود شامل دو بخش می گردد:

بیمه حمل و نقل عبوری،بیمه حمل و نقل غیر عبوری

بیمه حمل و نقل کالای ترانزیت(عبوری): این بیمه نامه کالاهایی را تحت پوشش قرار می دهد که لزوما از مرزهای ایران عبور کند.

بیمه حمل و نقل کالای ترانزیت(غیر عبوری):

این بیمه نامه شامل کالاهایی می گردد که از مرز ایران گذر نکند و بین دوکشور مبدا و مقصد بدون عبور از مرزهای ایران جابجا گردد.